فاعلية برنامج مقترح لتنمية مهارات تحليل محتوى مادة الرياضيات لدى طلبة قسم الرياضيات کلية التربية جامعة إب

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ تعليم الرياضيات المشارک کلية التربية جامعة إب باليمن

المستخلص

المستخلص :

هدفت الدراسة إلى الکشف عن فاعلية برنامج مقترح لتنمية مهارات تحليل محتوى مادة الرياضيات لدى طلبة قسم الرياضيات کلية التربية جامعة إب، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج التجريبي، وتکونت العينة من 22 طالباً وطالبة من طلبة المستوى الثاني بقسم الرياضيات، وتم إعداد اختبار مهارات تحليل محتوى مادة الرياضيات( المعرفية والتطبيقية)، وتم تطبيقه قبل وبعد تنفيذ البرنامج، وأظهرت النتائج فاعلية البرنامج المقترح في تنمية مهارات تحليل محتوى مادة الرياضيات المعرفية والتطبيقية وکان حجم تأثير البرنامج کبيراً. وأوصت الدراسة باستخدام البرنامج المقترح لما فيه من فاعلية في تنمية مهارات تحليل محتوى مادة الرياضيات لدى الطلبة المعلمين تخصص رياضيات في کلية التربية.
Abstract
    This study aimed at identifying the effectiveness of a proposed program for developing the analytical skills for analyzing the course material of mathematics with the pre-service teachers of mathematics, Faculty of Education, Ibb University. For achieving the objectives of the study, an experimental approach was administered on 22 students of level II, Department of Mathematics. That is, a test was designed for testing the analytical skills, both cognitive and applied, for analyzing the course material of mathematics. Pre- and post-tests were administered before and after implementing the program, respectively. The findings of the study revealed that the effect size of the proposed program for developing both cognitive and applied skills for analyzing the course material of mathematics was high. On this base, the study recommended that the proposed program should be used due to its effect on developing analytical skills of the pre-service teachers of mathematics at the Faculty of Education. 

الكلمات الرئيسية