برنامج تدريسي مقترح قائم على الذکاء الناجح وفاعليته في تنمية التحصيل المعرفي ومهارات التفکير الناقد لطالبات المرحلة الثانوية في مقرر الثقافة الإسلامية في مدينة الرياض.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد جامعة الملک سعود المملکة العربية السعودية

2 أستاذ بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية المملکة العربية السعودية

المستخلص

المستخلص:

استهدفت الدراسة الکشف عن درجة فاعلية البرنامج التدريسي المقترح القائم على الذکاء الناجح في تنمية التحصيل المعرفي ومهارات التفکير الناقد لطالبات المرحلة الثانوية في مقرر الثقافة الإسلامية في مدينة الرياض. وتحددت مشکلة الدراسة في ضعف مستوى التحصيل المعرفي ومهارات التفکير الناقد لدى طالبات المرحلة الثانوية، واستخدمت الدراسة المنهج التجريبي ذا التصميم شبه التجريبي، وتکونت مجموعة الدراسة من (130) طالبة تم توزيعهن إلى مجموعتين: المجموعة الأولى تجريبية، تم تدريسها وفق البرنامج القائم على الذکاء الناجح، وأخرى ضابطة تم تدريسها بالطريقة المعتادة، واشتملت أداة الدراسة على اختبار التحصيل المعرفي، ومقياس مهارات التفکير الناقد، وقد أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فاعلية للبرنامج التدريسي المقترح في تنمية التحصيل المعرفي ومهارات التفکير الناقد لطالبات المرحلة الثانوية في مقرر الثقافة الإسلامية، ووجود علاقة ارتباطية موجبة بين درجات تحصيل طالبات المرحلة الثانوية في مقرر الثقافة الإسلامية، ودرجاتهن في اختبار مهارات التفکير الناقد.
Abstract:
The study aimed to disclose the effectiveness of the proposed education program, based on the theory of successful intelligence in developing cognitive acquisition and critical thinking skills of secondary school female students at Islamic Culture Curriculum in Riyadh city. The study problem was determined in the weakness of cognitive acquisition level and critical thinking skills of secondary school female students. The study used the experimental methodology with quasi-experimental design. The study group consisted of 130 students, distributed to two groups: first group, experimental, were learned according to the proposed education program, based on successful intelligence, the second group was the control group, learned by the traditional method. The study tool contained the cognitive acquisition test and critical thinking skills measurement. The study results indicated an effectiveness of the proposed education program, based on successful intelligence in developing cognitive acquisition and critical thinking skills of secondary school female students at Islamic Culture Curriculum in Riyadh city. The study results also indicated a positive correlation between the acquisition levels of secondary school female students at Islamic Culture Curriculum and their degrees in the critical thinking skills test.

الكلمات الرئيسية