مدى تحقق معايير هيئة تقويم التعليم والتدريب عند معلم الحاسب الآلي في المملکة العربية السعودية The Extent to Which Public Education and Training Evaluation Commission Standards are Realized by Computer Teacher in the kingdom of Saudi Arabia

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معلم بوزارة التعليم، الإدارة العامة للتعليم بمنطقة مکة المکرمة

2 أستاذ تعليم الحاسب المساعد، قسم المناهج والتدريس کلية التربية، جامعة جدة بالمملکة العربية السعودية

المستخلص

المستخلص:

هدف هذا البحث للتعرف على مدى تحقق معايير هيئة تقويم التعليم والتدريب عند معلم الحاسب الآلي في المملکة العربية السعودية، وتحديداً لمعايير مجال الممارسة المهنية. واستخدم البحث المنهج الوصفي، وشمل مجتمع البحث مشرفي ومشرفات الحاسب الآلي بجميع إدارات التعليم بالمملکة العربية السعودية، حيث کانت عينة البحث (117) مشرفا و(72) مشرفة يمثلون نسبة (70%) من مجتمع البحث. ولجمع بيانات البحث تم عمل استبانة الکترونية وتم التأکد من صدقها وثباتها. وقد توصل البحث إلى أن مجال الممارسة المهنية عند معلم الحاسب الآلي کان متحققا بدرجة متوسطة، حيث إن معيار تخطيط الوحدات الدراسية وتنفيذها ومعيار تهيئة بيئات تعلم تفاعلية وداعمة للطالب ومعيار تقويم أداء الطالب عند معلم الحاسب الآلي تحققت بدرجة متوسطة. کما بين البحث وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين آراء المشرفين والمشرفات تعزى للجنس لصالح المشرفات، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) تعزى لمتغير عدد سنوات الخدمة في الإشراف، نوع المؤهل العلمي، والمنطقة التعليمية. وکان من أهم توصيات البحث التأکيد على الکليات التي تقدم برامج لإعداد المعلمين بالأخذ بمعايير هيئة تقويم التعليم والتدريب في إعداد معلم الحاسب الآلي، ضرورة التعاون بين هيئة تقويم التعليم والتدريب وإدارة الإشراف التربوي بوزارة التعليم لنشر ثقافة المعايير المهنية لدى المعلمين والتأکيد على المشرفين التربويين بأهمية اعتمادها في التقييم.
 
Abstract
This study aimed to identify the extent to which public Education and Training Evaluation Commission standards are realized by computer teacher in the kingdom of Saudi Arabia, from the point of view of computer supervisors, Specifically the standards for the field of professional practice
The study used the descriptive approach, and the study population included computer supervisors in all educational departments in the kingdom of Saudi Arabia, as the sample included (117) male supervisors and (72) female supervisors representing (70%) of the study population. To collect the study data, a questionnaire was designed for the standards of the field of professional practice consisting of (20) items within three dimensions, and the validity and reliability of the questionnaire were verified. The results of this study showed that the field of professional practice of the computer teacher rated average, as the standard of planning and implementing the study units, the standard of initializing interactive and supportive learning environments for student, and the standard of evaluating student's performance for the computer teacher were achieved at an average degree. The study also showed that there are statistically significant differences at the level (0.05) between the opinions of male supervisors and female supervisors due to their gender in favour of female supervisors, while the experience, the educational qualification, and the educational region of supervisors had not statistical significant differences. The most important recommendations of the study emphasized on the role of colleges that offer teacher preparation programs to by adopting the standards of the Education and Training Evaluation Commission, and the need for cooperating between the Education and Training Evaluation Commission and the educational supervision unit at the Ministry of Education to spread the culture of professional standards among teachers and emphasize its importance in evaluation to supervisors.
 

الكلمات الرئيسية