فاعلية برنامج تديبي قائم على نظرية الحل الابتکاري للمشکلات " TRIZ" في تنمية المرونة المعرفية ومفهوم الذات الأکاديمية لدى طلاب الدرسات العليا بکلية التربية النوعية بالمنيا The Effectiveness of a Training Program Based on the Theory of Inventive Problem Solving "TRIZ" in Developing Cognitive Flexibility and Academic Self-Concept among Graduate Students at

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس علم النفس التربوي، بکلية التربية جامعة المنيا جمهورية مصر العربية

المستخلص

المستخلص:

هدف البحث إلى التعرف على فاعلية البرنامج التدريبي القائم على نظرية الحل الابتکاري للمشکلات في تنمية المرونة المعرفية و مفهوم الذات الأکاديمية لدى طلاب الدرسات العليا بکلية التربية النوعية بالمنيا، واستخدم الباحث المنهج شبه التجريبي، لملاءمته لطبيعة وأهداف البحث، وتکونت عينة البحث الأساسية من (45) طالبًا وطالبة من طلاب الفرقة الأولى دبلوم خاص بکلية التربية النوعية، واستعان الباحث بالمقاييس الخاصة بالمرونة المعرفية(إعداد عبدالمنعم أحمد محمود الدردير وآخرين،2018)، ومقياس مفهوم الذات الأکاديمية(إعداد:  Tan,Y.,2007تعريب وتقنين: الباحث)، والبرنامج التدريبي قائم على نظرية الحل الابتکاري للمشکلات (إعداد الباحث)، وتم التحقق من الشروط السيکومترية لأدوات البحث، وقد حُلّلتْ البيانات بشکل إحصائي باستخدام اختبار "ت"، وقد کشفت نتائج هذا البحث عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات أفراد مجموعة البحث بالقياس القبلي والبعدي على مقياس المرونة المعرفية لصالح القياس البعدي، وکذلک وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (0.01)  بين متوسطي درجات أفراد مجموعة البحث بالقياس القبلي والبعدي على مقياس مفهوم الذات الأکاديمية لصالح القياس البعدي؛ مما يؤکد فاعلية البرانامج التدريبي في تنمية المرونة المعرفية و مفهوم الذات الأکاديمية لدى عينة البحث.
 
ABSTRACT
The present study aimed to identify the effectiveness of a training program based on the theory of inventive problem-solving "TRIZ" in the development of cognitive flexibility and academic self-concept among graduate students at the Faculty of Specific Education in Minya. To this aim, the quasi-experimental research design was adopted due to its suitability for the nature and aims of the current study. The main study sample consisted of (45) male and female students enrolled in the first-year of the special diploma at the Faculty of Specific Education. The instruments included a scale of cognitive flexibility (prepared by Al-Dardir, et al., 2018), and a scale of academic self-concept (Prepared by Tan, 2007, and translated into Arabic & validated by the researcher), in addition to the training program based on the theory of inventive problem-solving (researcher-made). The psychometric conditions of the study instruments were verified, and the data were statistically analyzed using the t- test. The findings revealed that there are statistically significant differences at level (0.01) between the mean scores of the study participants on the pre- and post-measurement of cognitive flexibility scale in favor of the post measurement. In addition, there are statistically significant differences at level (0.01) between the mean scores of the study participants on the pre- and post-measurement of academic self-concept scale in favor of the post-measurement. These findings confirm the effectiveness of the training program in developing the cognitive flexibility and academic self-concept among the study participants.
 

الكلمات الرئيسية