أثر استخدام نموذج Gordon في تدريس الکيمياء على اکتساب عمليات العلم لدى طالبات الصف الأول الثانوي بمکة المکرمة The Effect of Using the Gordon Model in the Teaching Chemistry on the Acquisition of Science Processes for First year Secondary School Students in Makkah

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

استاذ مشارک بکلية التربية جامعة أم القرى بالمملکة العربية السعودية

المستخلص

المستخلص:

شهدت مقررات الکيمياء تغييرات عدة انعکست على تغيير أهدافها ومواضيعها ،واستراتيجيات تدريسها ،  مما سبب معوقات تشير إلى وجود مشکلة تتعلق بمقرر الکيمياء وتدريسها . لهذا  هدف البحث الحالي التعرف على أثر استخدام نموذج   Gordon في تدريس الکيمياء على عمليات العلم   لدى طالبات الصف الأول الثانوي بمکة المکرمة. واستخدمت الباحثة المنهج  شبه التجريبي ذو التصميم المجموتين التجريبية والضابطة . وأظهرت نتائج البحث تفوق المجموعة التجريبة على المجموعة الضابطة. وفي ضوء نتائج البحث تم التوصل الى التوصيات والمقترحات  حول التدريس باستخدام نموذج ( Gordon ) التي يمکن أن يستفيد منها  معلمو ومعلمات مقرر الکيمياء ، وکذلک المختصون بتطوير  المناهج وطرائق واستراتيجيات  تدريسها.
Abstract:
Chemistry courses have undergone many changes that leads to changing their goals, topics, and teaching strategies, which caused obstacles indicating a problem related to the chemistry course and its teaching. This current research aimed to inquire the efficacy of teaching Chemistry by (Gordon) module on the achievement and acquisition operations of science of students at first grade of secondary school in Makkah. A semi-experimental methodology was used with design on a control group and an experimental group. The research results show the superiority of the experimental group over the control group.  Depending on the results of the research, the recommendations and suggestions that could benefit the teacher's chemistry course, as well as specialists in developing curricula and strategies of teaching them.
 

 

الكلمات الرئيسية