مستوى ممارسة معلمات المواد العلمية في المرحلة الثانوية لأنماط التغذية الراجعة لتعزيز التعلم The Level of High School Science Teachers' Implementation of Feedback Patterns to Enhance Learning

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية جامعة الملک سعود بالمملکة العربية السعودية

2 وزارة التعليم بالمملکة العربية السعودية

المستخلص

المستخلص:

هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى ممارسة معلمات المواد العلمية في المرحلة الثانوية لأنماط التغذية الراجعة (الإعلامية، التصحيحية، التفسيرية، التعزيزية) لتعزيز التعلم ومجتمع الدراسة عينته المتمثلة في جميع معلمات المواد العلمية (کيمياء، فيزياء، أحياء) في الثانوية الثامنة والثلاثون بالرياض وعددهن ثمان معلمات. تم إجراء الدراسة في الفصل الدراسي الأول لعام 1437/1438هـ. ولتحقيق أهداف الدراسة صممت الباحثتان أداتين، بطاقة ملاحظة للمعلمات، واستبيان للطالبات، وتم التحقق من صدق الأداتين عن طريق صدق المحکمين، وثباتها باتفاق الملاحظين لبطاقة الملاحظة ومعامل ارتباط ألفا کرونباخ للاستبيان. وتم تحليل البيانات بالأساليب الإحصائية التي تتناسب مع أسئلة الدراسة. حيث أظهرت نتائج الأداتين أن نمط التغذية الراجعة الأکثر ممارسة من قبل المعلمات هو التصحيحية، کما بينت نتائج الاستبيان أن النمط الأقل ممارسة من قبل المعلمات هو التعزيزية، بينما النمط الأقل ممارسة في بطاقة الملاحظة هو التفسيرية، وعدم وجود فروق دالة إحصائية في ممارسة المعلمات لأنماط التغذية الراجعة تعزى لمتغير المؤهل، ووجود فروق دالة إحصائية في ممارسة المعلمات لأنماط التغذية الراجعة: التصحيحية والتفسيرية والتعزيزية تعزى للتخصص لصالح معلمات الفيزياء، ووجود فروق دالة إحصائية في ممارسة المعلمات لنمط التعزيزية تعزى لسنوات الخبرة لصالح المعلمات ذوات الخبرة الأکثر من ثلاث سنوات إلى عشر سنوات. (عدد الکلمات 183)
Abstract:
The aim of the study was to identify the level of high school science teachers’ practice of the different patterns of feedback (informative, corrective, interpretive, and reinforcement feedbacks) to enhance learning.      The study population  composed of eight school's female science teachers (Chemistry, physics, Biology), who were selected from the Thirty Eighth female High School in Riyadh city.  To achieve the  aim of the study , the researchers designed two instruments: an observation checklist  for the teachers, And questionnaire for the students, The two instruments were validated by the jury members  and  its reliability  for the observation checklist  and the Alpha Cronbach correlation coefficient for the questionnaire. Data analysis detected  that the corrective feedbacks was the most popular type, that used by the study modes.Results showed no variation in teachers' enforcement of modes feedback  imputed to academic qualification. On the other hand, results detected considerable statistical differences in three models of feedbacks (corrective, interpretive, and reinforcement) imputed to scientific  domain in  corroboration of the Physics teachers. Also considerable  statisticalvariations in reinforcement feedback  imputed to teacher experience in corroboration of more than three to ten years of experience. (The number of words 192).

الكلمات الرئيسية