مدى تطبيق معلمي العلوم الشرعية معايير الجودة الشاملة في التعليم بالمرحلة المتوسطة بمنطقة حائل التعليمية The Extent of Shari'a Sciences Teachers' Application of the Comprehensive Quality Standards in Education at the Middle Stage in Hail Educational Region

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

کلية التربية جامعة الملک سعود المملکة العربية السعودية

المستخلص

المستخلص:

هدف البحث إلى تعرف مدى تطبيق معلمي العلوم الشرعية بالمرحلة المتوسطة معايير الجودة الشاملة في التعليم من وجهة نظر المعلمين ومديري المدارس ، وتحديد مدى اختلاف تطبيق معلمي العلوم الشرعية بمطقة حائل معايير الجودة الشاملة في التعليم باختلاف مدة الخبرة في التعليم ، وکذلک تحديد دلالة الفروق الإحصائية بين المعلمين ومديري المدارس عينة البحث في وجهات نظرهم حول تطبيق معايير الجودة الشاملة في التعليم . واستخدم البحث المنهج الوصفي حيث تم تطبيق استبانة على جميع معلمي العلوم الشرعية بالمرحلة المتوسطة بمنطقة حائل وعددهم (276) ، وعلى جميع مديري المدارس المتوسطة بالمنطقة وعددهم (96) ، کما تم تطبيق بطاقة ملاحظة على نسبة (15%) من المعلمين لتحديد مدى تطبيقهم لمعايير الجودة الشاملة في التعليم . وتوصل البحث لعدة نتائج أهمها : أن مدة الخبرة لاتؤدي إلى فروق دالة إحصائيا بين المعلمين في تطبيق معايير الجودة الشاملة في التعليم بالمرحلة المتوسطة ، وعدم وجود فروق دالة إحصائيابين معلمي العلوم الشرعية ومديري المدارس بالمرحلة المتوسطة في تطبيق معايير الجودة الشاملة في التعليم (فيما يتعلق باستخدام الاستراتيجيات والتقنيات التعليمية ، التعاون مع رؤسائهم وزملائهم والطلاب وأولياء أمورهم ، التنمية المهنية) ، بينما توجد فروق إحصائية عند مستوى 0.05 بينهما (فيما يتعلق بتقويم الطلاب ومتابعة نتائج التعلم). وعند مستوى 0.01 (فيما يتعلق بتخطيط وتصميم المواقف التعليمية ، توفير المناخ التعليمي الملائم والتقيد به والحفاظ عليه ، التمکن من المادة العلمية وفهم طبيعتها وتکاملها مع المواد الأخرى ، التقويم الذاتي ، معايير الجودة الشاملة بصورة عامة)
Abstract :
The aim of the research is to identify the extent to which the teachers of Shari'a sciences at the intermediate stage have applied the comprehensive quality standards in education from the point of view of teachers and principals , determine the extent of difference to which the teachers of the Shari'a  sciences apply  in Hail the comprehensive quality standards in education according to the duration of the experience in education, as well as determining the significance of the statistical differences between the teachers and principals ( the research sample ) and  their views on the application of the comprehensive quality standards in education. The research  used the descriptive method , where a questionnaire was applied to all teachers of Shari'a sciences in the intermediate stage in Hail region (N=276) and all middle school principals in the region (N=96).An observation Checklist was also applied to( 15%) from teachers to identify their application of   comprehensive Quality  standards in Education. The results of the study are as follows: there is no statistically significant difference  between teachers and their application of comprehensive standards quality  in education according to the  duration  of experience at  middle stage education. There is no  statistically significant difference  between teachers of Shrai'a sciences teachers and middle school principals in applying the  comprehensive standards of  quality  in education ( using the educational and instructional  techniques, cooperating  with their supervisors, colleagues, students and their parents, professional development), while there is no  statistically significant difference at the level of 0.05 between them (in terms of students assessment  and follow-up learning outcomes) and at the level of 0.01 (in terms of  planning and designing  of instructional  situations, providing  an appropriate educational atmosphere , mastering  the scientific material, understanding its nature and integration with other materials, self-assessment, comprehensive  quality standards in general ).

الكلمات الرئيسية