فاعلية برنامج تدريبي مقترح قائم على الرحلات المعرفية عبر الويب في تدريس العلوم لتنمية مهارات التفکير فوق المعرفي لدى معلمات المرحلة المتوسطة بمدينة تبوک The Effectiveness of a Proposed Training Program Based on Web Quest in Science Teaching to Develop the Metacognitive Thinking Skills of the Middle Stage in Tabuk City

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

کلية التربية والآداب بجامعة تبوک

المستخلص

المستخلص:

هدفت الدارسة إلى إعداد برنامج تدريبي مقترح قائم على الرحلات المعرفية في تدريس العلوم وقياس فاعليته في تنمية مهارات التفکير فوق المعرفي لدى المعلمات بالمرحلة المتوسطة بمدينة تبوک, وتحددت مشکلة الدراسة في السؤال الرئيس التالي: ما فاعلية برنامج تدريبي مقترح قائم على الرحلات المعرفية في تدريس العلوم لتنمية مهارات التفکير فوق المعرفي(التخطيط, المراقبة والتحکم, التقييم) لدى المعلمات بالمرحلة المتوسطة بمدينة تبوک؟ وللإجابة على هذا السؤال  قامت الباحثة ببناء برنامج تدريبي مقترح قائم على الرحلات المعرفية, وإعداد مقياس مهارات التفکير فوق المعرفي ,وقد تم تطبيق هذه الأدوات على عينة الدراسة التي تکونت من (20) معلمة من معلمات العلوم في المرحلة المتوسطة بمدينة تبوک ,تم إختيارهن بطريقة قصدية , واستخدمت الباحثة ــــ وفقا لطبيعة الدراسة ـــ المنهج الشبه تجريبي ذا المجموعة الواحدة ,وطبقت عليهن مقياس مهارات التفکير فوق المعرفي قبل تنفيذ البرنامج التدريبي المقترح, وبعد الإنتهاء من البرنامج ,وتم تحليل البيانات إحصائيا بإستخدام المتوسطات الحسابية والإنحرافات المعيارية ,واختبار "ت" للعينات المترابطة, ومربع ايتا للکشف عن حجم الأثر لمتغير البرنامج التدريبي المقترح. وأظهرت نتائج الدراسة في التطبيق القبلي للمقياس أن مهارات التفکير فوق المعرفي (التخطيط، المراقبة والتحکم  والتقييم) تتوافر لدى معلمات العلوم بالمرحلة المتوسطة بمدينة تبوک بدرجة متوسطة، وبعد تطبيق البرنامج التدريبي القائم على الرحلات المعرفية أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند (α≤ 0.05 ) بين متوسطات درجات معلمات العلوم في التطبيق القبلي والبعدي لمقياس مهارات التفکير فوق المعرفي بشکل عام ,وفي کل مهارة من المهارات (التخطيط ــــ المراقبة والتحکم ــــ التقييم) لصالح التطبيق البعدي, وکانت قيمة حجم الأثر مرتفعة بصورة عامة مما يعني( أن للبرنامج التدريبي المقترح القائم على الرحلات المعرفية في تدريس العلوم فاعلية کبيرة في تنمية مهارات التفکير فوق المعرفي لدى المعلمات بالمرحلة المتوسطة بمدينة تبوک). وفي ضوء نتائج الدراسة أوصت الباحثة بعقد دورات تدريبية لمعلمات العلوم قبل وأثناء الخدمة يتم فيها توظيف برامج تدريبية قائمة على الرحلات المعرفية لتنمية مهارات التفکير لديهن بشکلٍ عامٍ ومهارات التفکير فوق المعرفي بشکلٍ خاصٍ.
Abstract :
The study aimed to develop a proposed training program based on web quest in science teaching and measuring its effectiveness in the development of cognitive thinking skills at middle-school teachers in Tabouk city. The problem of study was identified in the following main question:What is the effectiveness of a proposed training program based on web quest in science education to develop cognitive thinking skills (planning, monitoring, control and evaluation) at middle-school teachers in Tabouk city? To answer this question, the researcher has built a proposed training program based on web quest and the development of a cognitive thinking skills measure, which has been applied the tools on the study sample, made up of 20 middle-level teachers in Tabouk, were chosen in a cross-country manner. , according to the nature of the study, the researcher used the one-group experimental approach and applied a measurement of cognitive thinking skills to them prior to the implementation proposed training program after completion of the program, statistical data were analyzed using arithmetic averages and standard deviations and T-test for threaded samples, and the ETA box to detect the size of the impact of the proposed training program variable. The results of the study in the tribal application of the scale showed that cognitive thinking skills (planning, control and evaluation) have a teacher middle-school science at the intermediate level in Tabuk, and after the introduction of the knowledge-based training program, the results showed a Statistically significant differences (0.05≥α) between the averages of degrees of science in the tribal and secondary application of the thinking skills scale cognitive in general and in every skill of skills (planning-control and evaluation) for the benefit of the remote application. The value of the volume of impact was generally high, implying that the proposed training program based on web quest in the teaching of science is very effective in developing cognitive thinking skills for middle-level teachers in Tabuk city. In the light of the results of the study, the researcher recommended that training courses be held for teachers before and during the course of service in which training programs would be employed based on cognitive trips to develop their thinking skills in general and cognitive thinking skills in particular.

الكلمات الرئيسية