التنبؤ بالکمالية العصابية وعلاقتها بالعجز المتعلم لدي التلاميذ ذوي فرط النشاط والحرکة المصحوب بتشتت اﻹنتباہ بالمرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس علم النفس التعليمى - کلية التربية - جامعة الأزهر بأسيوط

2 مدرس الصحة النفسية - کلية التربية - جامعة الأزهر بأسيوط

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى الکشف عن إمکانية التنبؤ بالکمالية العصابية لدي عينة من التلاميذ ذوي فرط النشاط والحرکة المصحوب بتشتت الانتباه، وذلک من خلال تطبيق أدوات منها مقياس العجز المتعلم إعدادالباحثتان، ومقياس الکمالية العصابية إعداد الباحثتان، ومقياس کونرز لقياس شدة اضطراب النشاط الزائد وضعف الانتباه إعداد کونرز,1996، واختبارالمصفوفات المتتابعة ل"رافن" تقنيين : أحمد عثمان صالح1989، ومقياس سلوسون المعدل لنکاء الأطفال والکبار تعريب وتقنين : عبدالرقيب البحيري، مصطفى أبوالمجد، 2006 وتکونت عينة الدراسة من 90 تلميناً وتلميذة من ذوي فرط النشاط والحرکة وتتراوح أعمارهم ما بين 10 -12 سنة من تلاميذ الصف الخامس والسادس الابتدائى بأسيوط، وقدأسفرت الدراسة وجود ارتباط عکسى ضعيف بين درجات التلاميذ في اختباري العجز المتعلم والکمالية العصابية، وذلک باستخدام معامل ارتباط بيرسون، ووجود فروق ذات دلاله حصائية بين متوسط درجات النکور والإناث في مقياس الکمالية وأبعاده لصالح الإناث ماعدا الشعور بالنقص فلا توجد فروق بين النکوروالإناث، ووجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسط درجات النکور والإناث في مقياس العجز المتعلم وأبعاده لصالح النکور، کما وجدأن الکمالية العصابية تؤثر على الجانب الأکاديمى ومنها ارتباطها بالعجز المتعلم حيث کانت الکمالية العصابية أحد الأسباب المؤدية إلى حدوث العجز المتعلم کما أشارت قيمة  معامل التحديد وهى (0.850) إلى أن معدل العجز المتعلم يفسر(85%) من معدل الکمالية أي أنه يمکن التنبؤ بوجود عجز متعلم لدي التلامين ذوي فرط النشاط والحرکة المصحوب بتشتت الانتباه من خلال درجاتهم المرتفعة على مقياس الکمالية العصابية والباقى (15%) ترجع إلى عوامل أخري.
This Study aimed to discover the ability of students with attention deficit hyperactivity disorder to predict neural perfectionism. that is applied by using some means such as the Learned helplessness and neural Perfectionism measurements (Prepared by the researchers ) ;Kconners measurement that measures the intensity of attention deffict and hyper disorder (Prepered by Kconners1996) ;the test of “Rafen's “ progressive matrixes codified by (Ahmed Osman Saleh1989) ; amended Slosoansmeasurement of Children and Adults intelligence,which is codified by (Abd El-Rakeep El-Bhary& Mostafa Abo-El Magd 2006)The Sample of theStudy consisted of (90)students with attention deffict and hyper disorder .They are pupils at the fifth and sixth grades at primary school in Asuit and their ages are(10-12)years old .The results of the studys are discovering a slight opposed union among the pupils at test of learned helplessness and neural perfectionism by using Pearson correlation cofficients .Also, There are Statistically Significant differences between the average Scores of males and females at the measurement of perfectionism favoring the females ,except the feeling of incompleteness in which there are no differences between males and females ,and there are ststistically significant differences between the average Scores of males and females at the measurement of learned helplessness for the males .In addition ,we can Predict of the neural perfectionism of those pupils with attention deffict hyperactivity disorder with learned helplessness ,Since the analysis of the coefficient of determination (which is (850.0))shows that the average of learned helplessness explains (85%)of the average of perfectionism .This means :There is aremarkable corrolation with statistically significant between (Learned helplessness and Neural Perfectionism ) of the pupils of attention deffict hyperactivity disorder ,and the remaining (15%)is attributed to other reasons .

الكلمات الرئيسية