دور المشاريع التربوية المشارکة بجائزة السلطان قابوس للتنمية المستدامة في تنمية مهارات ريادة الأعمال لدى طلبة مدارس التعليم ما بعد الأساسي بمحافظة شمال الشرقية في سلطنة عُمان. The role of educational projects participating in the Sultan Qaboos Prize for Sustainable Development in developing entrepreneurial skills among students of post-basic education

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 دکتور باحث بالمرکز القومي للبحوث التربوية والتنمية- مصر

2 وزارة التربية والتعليم سلطنة عمان

المستخلص

المستخلص :

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على دور المشاريع التربوية المشارکة بجائزة السلطان قابوس للتنمية المستدامة في تنمية مهارات ريادة الأعمال لدى طلبة مدارس التعليم  ما بعد الأساسي بمحافظة شمال الشرقية في سلطنة عُمان ، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي، کما استخدمت الاستبانة في جمع البيانات والمعلومات وتم تطبيقها على عينة مکونة من (406) طالب وطالبة. وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن دور المشاريع التربوية المشارکة بجائزة السلطان قابوس للتنمية المستدامة في تنمية مهارات ريادة الأعمال لدى طلبة مدارس التعليم  ما بعد الأساسي بمحافظة شمال الشرقية في سلطنة عُمان جاءت بدرجة متوسطة بشکل عام ، کما جاء بدرجة متوسطة في جميع محاور الدراسة وهي مهارة ادارة الأعمال ، ومهارات التواصل الاجتماعي، والمهارات التحليلية ، والمهارات الشخصية على الترتيب، وکشفت النتائج أيضاً عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد عينة الدراسة عند مستوى (α ≤ 0.05) تُعزى إلى متغير الصف الدراسي، ولکن وجدت هذه الفروق في متغير الجنس ولصالح الإناث، ومتغير التخصص لصالح المواد التطبيقية.
Abstract
The present study aimed to identify The role of educational projects participating in the Sultan Qaboos Prize for Sustainable Development in developing entrepreneurial skills among students of post-basic education schools in the North- Alsharqia Governorate, Sultanate of Oman, study used a descriptive method also used the questionnaire to collect data and information were applied to a sample of (406) Students. The findings of the study showed The role of educational projects participating in the Sultan Qaboos Prize for Sustainable Development in developing entrepreneurial skills among students was came generally Medium; They also came Medium of all Fields, It is a business management skill, Social and communication skills, analytical skills and personal skills Respectively, Results also showed that there were no significant differences at (α ≤ 0.05) in the class variable. But, these differences were found in the gender variable and in favor of females, and the specialization variable in favor of applied subjects. 
 

 

الكلمات الرئيسية